Analys- och teknikkonsultföretag - översyn uppdragsprocess
Utmaning
Att upprätthålla en central styrning av processerna och ge verksamheten med över 3 500 medarbetare ett effektivt och överskådligt stöd i projektarbete.
Väsentligt olika storlek på projekt, allt från någon enstaka vecka till projekt som sträcker sig över lång tid
Möjliggöra effektiva revisioner och garantera kvalitet.
Att få ökad användning av utvecklat IT-stöd, ”Processplatsen”
Uppdrag
Meritminds uppdrag var att tydliggöra en pedagogisk översiktlig struktur av företagets uppdragsprocess och de begrepp som ingår.
Lämna input till vidareutveckling av befintligt IT-stöd i Sharepoint
Genomgång av befintligt IT-stöd
Hitta en tydlig form för samverkan mellan anbud- och uppdragsprocess mot interna stödprocesser
Förtydliga och kommunicera begrepp som används
Genomfördes genom intervjuer och Workshops
Förbättring
Tydliggjorda begrepp och fastställd processhierarki
- Huvudprocess
- Delprocess
- Aktivitet
- Rutiner
- Instruktioner
Grund för kartläggning genom ett alternativt angreppssätt utifrån ”Vad som ska göras” utifrån ett databastänk
Input inför vidareutveckling av IT-stöd med fokus på förenkling